milarunningteamJe kent ze wel: de beweringen dat sportvoeding slecht is voor je lichaam en dat je het niet nodig hebt. Als je een redelijk fanatieke sporter bent, dan kun je echter wel baat hebben bij het nemen van sportvoeding als aanvulling op je ‘gewone’ voeding. Sportvoeding bestaat namelijk niet alleen uit supplementen waardoor je enorme spierballen krijgt. Tegenwoordig is sportvoeding haast niet meer weg te denken uit de sportwereld. En als je aan een duursport als hardlopen doet, is het zeker het proberen waard. Enkele feiten en fabels.

Sportdranken zijn belangrijk voor alle sporters

Als je aan een sport doet die minder dan een uur duurt, kun je waarschijnlijk het best water drinken. Duurt je sporttijd langer dan een uur, dan kunnen de hypotone of isotone sportdranken je tekort aan koolhydraten aanvullen. Bedenk dat je altijd goed moet blijven drinken tijdens het sporten. Vochtverlies tijdens het sporten leidt tot 1,7% of meer gewichtsverlies. Dit vochtverlies moet je er in principe weer ‘bij drinken’. Hoeveel vocht je verliest is afhankelijk van de temperatuur, intensiteit en duur van het sporten en ook de luchtvochtigheid speelt een rol.

Leiden eiwitten tot betere prestaties?

Het antwoord is: ja en nee. Eiwitten dragen bij tot de ontwikkeling van de spiermassa. Een sporter heeft tussen de 1,2 gram en 1,7 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig. Een krachtsporter heeft wat meer nodig dan een duursporter. Nederlanders krijgen met normale voeding al een substantieel deel binnen door bijvoorbeeld het drinken van melk en het eten van kaas. Wie toch extra eiwitten wil gebruiken kan dan bijvoorbeeld een extra stuk vlees eten.

Een sporter kan beter geen koolhydraten nemen

Het is algemeen bekend dat je van veel koolhydraten dik kan worden. Een sporter zal over het algemeen niet dik willen worden, dus in theorie kan hij dan beter een koolhydraatarm dieet volgen. Toch is het zo dat je, wanneer je sport, je koolhydraatvoorraad aanspreekt. Koolhydraten zorgen voor energie en zitten voornamelijk in suikers en zetmeel. ‘Goede’ koolhydraten vind je in volkoren graan- en pastaproducten, aardappels, peulvruchten, groente en fruit. Je kunt beter producten als frisdranken, koek en snoep beperken. Deze bevatten namelijk ook veel calorieën wat uiteindelijk leidt tot een toename in lichaamsvet. Koolhydraten zorgen er voor de lange termijn voor dat je kunt blijven presteren.

Zijn extra supplementen overbodig?

Nee, zeker niet. De meeste supplementen die op de markt zijn, leveren een positieve bijdrage aan de sportprestatie. Uiteraard is dit afhankelijk van het soort sport en het type persoon. Van de supplementen creatine, cafeïne en bietensap is bewezen dat ze een goede uitwerking hebben. Iedere sporter kan baat hebben bij het nemen van supplementen, of dat nu een energiebar is of een proteïnepoeder. Het maakt dan ook niet uit wat voor soort sporter je bent. En tegenwoordig zijn ze ook voor iedere portemonnee geschikt.
Het gebruik van supplementen moet gezien worden als een aanvulling op je voedingspatroon. Je kunt dan nét even iets meer kracht en vermogen leveren met hetzelfde zuurstofgehalte. Doe je dit niet, dan laat je waarschijnlijk een belangrijk deel van je mogelijke sportverbetering liggen.

Een ander voordeel van het nemen van sportvoeding is dat je met bijvoorbeeld extra eiwitten, het herstel van de spieren ondersteunt na een fysieke inspanning.  Doordat je spieren zich goed ontwikkelen, heb je minder kans op spierpijn en blessures. En met goed ontwikkelde spieren kun je het nét iets langer volhouden om je doelen te behalen.

Is sportvoeding betaalbaar?

Sportvoeding is er in alle soorten en maten en nu ook voor elke portemonnee. Iedereen die sport heeft meer behoefte aan eiwitten omdat tijdens het sporten de spieren in je lichaam zwaarder worden belast dan normaal. Een goede lijn aan producten om mee van start te gaan is de  Pro Dynamics sportvoeding van Kruidvat. Het assortiment bevat producten voor extra eiwitten, energybars, proteïne bars en sport drinks voor een scherpe prijs.



// ]]>